Ä°ÅŸ Hukuku
Avukatı Ankara

Ä°ÅŸ Hukuku Nedir?

​

Ä°ÅŸ hukuku, iÅŸçi ve iÅŸverenler arasındaki iliÅŸkileri düzenleyen hukuk alanıdır. Bu anlamda iÅŸçi ve iÅŸveren arasındaki iÅŸ sözleÅŸmesine iliÅŸkin uyuÅŸmazlıklar, iÅŸçilik hak ve alacakları, çalışma koÅŸulları, iÅŸ sözleÅŸmesinin sonlandırılması nedeniyle söz konusu olabilecek kıdem tazminatı, ihbar tazminatı, fazla mesai alacağı gibi alacaklara istinaden açılacak davalar, iÅŸe iade davası ve tazminatı gibi iÅŸ hukukuna iliÅŸkin uyuÅŸmazlıkları konu edinen hukuk alanıdır. Mevzuat ve uygulama kuralları ile birlikte hayatın çok büyük bir alanını ilgilendiren iÅŸ hukuku, kimi zaman ilgililer açısından kafa karıştırıcı olabilmektedir. Ä°ÅŸçi ve iÅŸveren avukatları tarafından iÅŸ hukukuna iliÅŸkin olarak ilgililere hukuki danışma ve dava temsil desteÄŸi verilebilmektedir.

Ülkemizde iÅŸ hukuku:

• Türkiye Cumhuriyeti Anayasası,

• 4857 sayılı Ä°ÅŸ Kanunumuz,

• 1475 sayılı mülga Ä°ÅŸ Kanunumuzun bazı hükümleri,

• Asgari Ücret YönetmeliÄŸi,

• Ä°ÅŸ Kanununa Ä°liÅŸkin Çalışma Süreleri YönetmeliÄŸi,

• Haftalık Ä°ÅŸ Günlerine Bölünemeyen Çalışma Süreleri YönetmeliÄŸi,

• DiÄŸer Ä°lgili Yönetmelikler,

• 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu ve

• 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu

gibi birçok farklı mevzuat hükümlerine uygun bir ÅŸekilde iÅŸletilir.

​

Ä°ÅŸ hukukuna iliÅŸkin uyuÅŸmazlıklar kural olarak iÅŸ mahkemelerinde görülür, ancak davanın açıldığı yerde iÅŸ mahkemesi mevcut deÄŸilse asliye hukuk mahkemesi, iÅŸ hukukuna iliÅŸkin davalara iÅŸ mahkemesi sıfatıyla bakacaktır.

​

İş Hukuku Davaları Nelerdir?

​

Her somut olayın gereklerine göre birçok farklı iÅŸ hukuku uyuÅŸmazlığı söz konusu olabilmektedir. Bu uyuÅŸmazlık, dava ve talep konularını kısaca sayacak olursak:

ÅŸeklinde sayılabilir.

Ayrıca bakınız:

Kimler "Ä°ÅŸçi" Statüsündedir?

​

Halk arasında "iÅŸçi" kelimesi ile ifade edilmek istenen genellikle maden iÅŸçisi veya inÅŸaat iÅŸçisi gibi fiziki emeÄŸi ile çalışma hayatına katılım saÄŸlayan kiÅŸilerdir. Oysa iÅŸ kanunumuz ve iÅŸ hukuku uygulamamıza göre iÅŸçi kavramı, çok daha geniÅŸ bir kavramı ifade etmektedir.

​

4857 sayılı Ä°ÅŸ Kanunumuzun "Tanımlar" BaÅŸlıklı 2. Maddesinin 1. Fıkrasına Göre:

"Bir iÅŸ sözleÅŸmesine dayanarak çalışan gerçek kiÅŸiye iÅŸçi, iÅŸçi çalıştıran gerçek veya tüzel kiÅŸiye yahut tüzel kiÅŸiliÄŸi olmayan kurum ve kuruluÅŸlara iÅŸveren, iÅŸçi ile iÅŸveren arasında kurulan iliÅŸkiye iÅŸ iliÅŸkisi denir. Ä°ÅŸveren tarafından mal veya hizmet üretmek amacıyla maddî olan ve olmayan unsurlar ile iÅŸçinin birlikte örgütlendiÄŸi birime iÅŸyeri denir."

​

Dolayısıyla örneÄŸin iÅŸveren bir avukatın yanında sigortalı avukat olarak çalışan kiÅŸi de hukuki statü itibariyle iÅŸçidir(iÅŸbi avukat). Bir iÅŸveren doktorun yanında sigortalı çalışan doktor da, bir pazarlama firmasında beyaz yakalı ve masa başı çalışan satış danışmanı da iÅŸçidir. Dolayısıyla iÅŸçi kelimesinin tanımsal alanının, son derece geniÅŸ olduÄŸu hususu unutulmamalıdır.

Ä°ÅŸçi Avukatı Kimdir?

​

Hukuk sistemimizde avukatların ceza avukatı, boÅŸanma avukatı veya tazminat avukatı ÅŸeklinde uzmanlaÅŸmaları söz konusu deÄŸildir. Dolayısıyla aslında ülkemizde spesifik olarak "iÅŸçi avukatı" veya "iÅŸveren avukatı" adı altında özel olarak yürütülen bir avukatlık türü ve faaliyeti yoktur. Hukuk fakültesinden mezun olup avukatlık ruhsatnamesini almış olan her avukat, usulüne uygun bir ÅŸekilde yetkilendirildiÄŸi her iÅŸin takibini gerçekleÅŸtirebilir.

​

Ancak uygulamada halk arasında bazı avukatların belirli alanlarda bilgi ve deneyim kazanmış olduklarının bilinmesi nedeniyle, bu avukatların "boÅŸanma avukatı" veya tazminat avukatı" ÅŸeklinde fiilen çalıştıkları alanlar ile birlikte isimlendirildikleri görülebilmektedir. Bu nedenle Ankara iÅŸçi avukatı teriminin, halk arasında iÅŸ hukukuna iliÅŸkin dava dosyalarının takibinde gösterdiÄŸi bilgi ve becerilerinin sonucu olarak fiilen bu alanda faaliyetler yürüten meslektaÅŸlarımıza ithaf edilen bir ifade olduÄŸu söylenilebilir. Dolayısıyla iÅŸçi avukatı, iÅŸ hukuku avukatı ya da iÅŸ hukuku davaları avukatı: Ä°ÅŸ hukuku davaları ve bu gibi süreçlerin takibine istinaden detaylı bilgi birikimine ve deneyime sahip olmakla birlikte, bu bilgi ve deneyimlerini adalet ihtiyacı içerisinde olan müvekkillerine sunma gayreti içerisinde olan avukatlardır.

İşveren Avukatı Kimdir?

​

Yukarıda detaylı olarak açıklamış olduÄŸumuz gibi, halk arasında mevcut olan hatalı algı nedeniyle "iÅŸçi avukatı", "boÅŸanma" avukatı gibi ayrımlar yapılmaktaysa da, hukuk sistemimizde avukatlar arasında bu ÅŸekilde uzmanlaÅŸma ve ayrışma mümkün deÄŸildir.

​

Halk arasında iÅŸveren avukatı olarak lanse edilen avukatlar, iÅŸ hukukuna iliÅŸkin davalarda ve diÄŸer hukuki  uyuÅŸmazlıklarda iÅŸveren tarafını temsil etmekte olan avukatlardır. Bu anlamda iÅŸçiler ve iÅŸverenler arasındaki uyuÅŸmazlıklarda aynı mevzuat hükümleri ve emsal yargı kararları uygulanacak olduÄŸu için, iÅŸ hukukuna iliÅŸkin yeterli bilgi ve deneyime sahip olan her avukat: Ä°ÅŸçi avukatı olarak iÅŸçi tarafını temsil edebileceÄŸi gibi; iÅŸveren avukatı olarak iÅŸveren tarafını da iÅŸ hukukuna iliÅŸkin bir uyuÅŸmazlık nezdinde kolaylıkla temsil edebilir.

En Ä°yi Ä°ÅŸçi Avukatı

​

Türk Hukuk Sisteminde avukatlar arasında en iyi iÅŸçi avukatının kim olduÄŸunun ölçülebilmesine imkan verebilecek herhangi bir ölçüm yöntemi veya standardı mevcut deÄŸildir. Belirli bir alanda en iyi olduÄŸunu iddia eden meslektaÅŸlarımız, meslek etik kurallarımıza aykırı bir ÅŸekilde yanıltıcı beyanlar vermektedirler. Ancak "en iyi iÅŸçi avukatı" terimine iliÅŸkin bir tanım yapmamız gerekecek olursa: Ä°ÅŸ hukukuna iliÅŸkin mevzuat hükümlerini ve emsal nitelikte yargı kararlarını sıkı bir ÅŸekilde takip eden ve bu alanda sahip olduÄŸu bilgileri ile deneyimini müvekkilinin adalet arayışında bir araç olarak, baÅŸarılı bir ÅŸekilde kullanabilen kiÅŸidir denilebilir.

Ä°ÅŸ Hukukunda Zorunlu Arabuluculuk

​

Ä°ÅŸ hukukumuzun konu alanında giren bir çok davada zorunlu arabuluculuk uygulaması mevcuttur. "Zorunlu arabuluculuk" ifadesi, arabuluculuk sürecinin bu davaların görülmesi için dava ÅŸartı haline getirilmiÅŸ olduÄŸu anlamına gelmektedir.

Kanuna, bireysel iÅŸ sözleÅŸmesine veya toplu iÅŸ sözleÅŸmesine dayanan iÅŸçi veya iÅŸveren alacağı ve tazminatı ile iÅŸe iade talebiyle açılan davalarda arabulucuya baÅŸvurulmuÅŸ olması dava ÅŸartıdır. Ä°ÅŸ kazası veya meslek hastalığı nedeniyle açılacak olan tazminat davalarında ise arabuluculuk dava ÅŸartı deÄŸildir.

​

Dava ÅŸartı arabuluculuk olan iÅŸ hukuku davalarında arabuluculuk süreci yürütülmeksizin dava açılması halinde açılan bu dava, dava ÅŸartı yokluÄŸu nedeniyle usulden reddedilir. Bu nedenle zorunlu arabuluculuk sürecinin dikkate alınması elzemdir.

​

Ä°ÅŸ Hukuku Davaları Ne Kadar Sürer?

​

Ä°ÅŸ hukuku davaları, zorunlu arabuluculuk süreci ile birlikte 1.5 - 2 yıla kadar sürebilmektedir. Ancak istinaf ve temyiz süreçleri de eklenecek olursa iÅŸ hukuku davalarında verilen kararların kesinleÅŸmesinin 4 - 5 yıl kadar sürebileceÄŸi söylenilebilir.

Ä°ÅŸ Hukuku Davaları Avukatlık Ücreti ve Mahkeme Masrafları

​

Ä°ÅŸ hukuku davaları ve avukatlık ücretlerine iliÅŸkin olarak Türkiye Barolar BirliÄŸi tarafından yayınlanan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi ve her bir baro tarafından yayınlanan tavsiye edilen en az ücret tarifeleri dikkate alınmaktadır. Bu noktada Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi, yalnızca alınabilecek en az ücreti belirlemektedir ve bir çeÅŸit taban ücret tarifesidir.

Uygulamada, iÅŸ hukuku avukatları tarafından alacak konusunun miktarına göre nispi(yüzdelik) ücret belirlemesi yapılmakta ve nispi ücretin oranının belirlenmesinde de dava öncesinde maktu(peÅŸin) ödeme gerçekleÅŸtirilip gerçekleÅŸtirilmediÄŸi ve peÅŸin ücret ödeniyorsa peÅŸin ücretin ne kadar olduÄŸu gibi deÄŸiÅŸkenler öne çıkmaktadır. Ancak dava sonucunda elde edilecek olan alacak veya tazminat miktarı üzerinden avukatın alacağı nispi ücret, asgari ücret tarifesinin altında kalmamak üzere %25'i geçemez. Olası bir uyuÅŸmazlık durumunda yapılabilecek en iyi iÅŸ, alanında uzman bir iÅŸ hukuku avukatı ile görüÅŸülmesi ve hukuki danışmanlık hizmeti temin ederek ücret hususuna da bu görüÅŸmede netlik kazandırmak olacaktır.